Turbosprężarka samochodowa to mechanizm coraz chętniej wykorzystywany w konstrukcji silników samochodowych. Standardowa konstrukcja turbosprężarki składa się z kilku kluczowych elementów – jednym z nich jest para wirników, umieszczonych w turbinie oraz sprężarce. Pełnią one niezwykle istotną rolę, a ich uszkodzenia powodują poważne zaburzenia w pracy całego mechanizmu.
Gdzie zlokalizowane są wirniki?
Wirniki turbosprężarki to bliźniacze elementy, umieszczone na wspólnym wale. Jeden wirnik znajduje się w komorze turbiny, drugi – w sprężarce. Takie rozwiązanie powoduje, że oba elementy pracują z jednakową wydajnością – wirniki turbiny wprawia w ruch wirnik sprężarki, co jest kluczowe dla wydajności całego urządzenia.
Do czego służą wirniki?
Wirniki stanowią serce całej turbosprężarki – bez nich całych mechanizm jest po prostu bezużyteczny. Ich zadanie polega na wykorzystaniu ciśnienia spalin powstających w wyniku działania silnika do sprężenie powietrza, niezbędnego do zwiększenie mocy jednostki napędowej. Jak to działa?
Na początku spaliny są transportowane kanałem dolotowym do komory turbiny. Pod wpływem ich ciśnienia wirnik – który szczelnie wypełnia komorę – zostaje wprawiony w ruch. Jego obroty są tym wyższe, im wyższe ciśnienie gazów generowanych przez silnik. Obroty wirnika turbiny przekładają się na obrót wału, a tym samym – obrót wirnika sprężarki, który powoduje powstanie w komorze podciśnienia. Podciśnienie powoduje, że przez specjalne kanały zassane zostają masy czyste powietrze, które następnie zostaje sprężone i wtłoczone do cylindrów silnika. Większa ilość powietrza pozwala skuteczniej spalać paliwo, a to przekłada się na wyższą moc.
Czym grozi uszkodzenia wirnika?
Aby wirniki działały prawidłowo, muszą być odpowiednio wyważone. Uszkodzenia wirnika, np. w wyniku kontaktu z twardym obiektem powodują zmianę w rozkładzie masy elementu i tym samym zwiększają drgania w całej konstrukcji turbosprężarki. Z czasem może to prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń, które należy usunąć w procesie regeneracji.