Choć turbosprężarki samochodowe nie są bardzo dużymi mechanizmami, to narażone są na ogromne obciążenia podczas jazdy. Dlatego do ich produkcji wykorzystywane są odpowiednie materiały, charakteryzujące się między innymi wysoką odpornością na działanie wysokich temperatur oraz wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Dowiedz się o jakich tworzywach mowa.
Obudowa turbosprężarki
Kadłub turbosprężarki samochodowej jest niezwykle ważny dla jej prawidłowego funkcjonowania – to właśnie on jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia wewnątrz urządzenia. Uszkodzenia i rozszczelnienie obudowy prowadzi znacznego spadku ciśnienia spalin, a tym samym obniżenia wydajności. Jednocześnie kadłub jest narażony na działanie bardzo wysokich temperatur oraz uszkodzenia mechaniczne
Dlatego do jego wykorzystuje się trwałe stopy, takie jakie tzw. Niresist. To żeliwo austenityczne, zawierające w swoim składzie między innymi nikiel, krzem, mangan i chrom. Dzięki wysokiej zawartości tych dodatków stopowych, Niresist odznacza się bardzo wysoką odpornością na ścieranie oraz korozje, a także żaroodpornością.
Wirniki turbosprężarki
Wirnik turbiny oraz sprężarki pracuje w innych warunkach, niż obudowa – jest również narażony na inne zagrożenia. W jego produkcji wykorzystuje się zazwyczaj stop nazywany o handlowej nazwie Inconel. To stop niklu wzbogacony chromem, aluminium, żelazem i kobaltem. Połączenie tych pierwiastków również daje bardzo wysoką odporność na różnego czynniki zewnętrzne oraz niepodatno na korozję, a jednocześnie pozwala zachować niską masę wirnika. Ewentualnie można spotkać na rynku wirniki wykonane z tytanu.
Wał i łożyska
Wał to element równie istotny co wirniki i obudowa. Do ich produkcji wykorzystuje się zazwyczaj stale konstrukcyjne do ulepszania cieplnego, zawierające domieszki chromu, wolframu i niklu. Łożyska zapewniające bezproblemową prace i wyważenie wału to zwykle elementy wykonane z brązu.