Turbosprężarki to urządzenia dość wrażliwe na nieodpowiednią eksploatację – w przypadku uszkodzenia zalecanym rozwiązaniem jest regeneracja, a w ekstremalnych przypadkach wymiana sprzętu na nowy egzemplarz. W obu przypadkach konieczne będzie zidentyfikowanie wadliwego urządzenia. Jak to zrobić? Czego szukać, by dowiedzieć się jaki rodzaj i model turbiny został zainstalowany w aucie.
Dlaczego identyfikacja turbosprężarki jest ważna?
Konieczność zidentyfikowania turbosprężarki pojawia się zarówno w sytuacji, kiedy chcemy regenerować urządzenie, jak i wymienić je na nowe. Dlaczego? Powód jest prosty – na rynku dostępnych jest bardzo wiele modeli turbosprężarek, a każdy z nich posiada inną konstrukcję i parametry. W przypadku regeneracji identyfikacja jest niezbędna do dobrania odpowiednich części zamiennych, z kolei w przypadku wymiany – do zakupu nowego egzemplarza pasującego do silnika samochodu. Brak identyfikacji może prowadzić do wielu poważnych nieprawidłowości.
Jak zidentyfikować turbosprężarkę?
Typ i model turbosprężarki trudno rozpoznać na pierwszy rzut oka, nawet dla bardzo doświadczonego mechanika. Dlatego każda turbosprężarka posiada kod, który wygrawerowany jest na tabliczce znamionowej lub obudowie. Kod ten składa się z zazwyczaj z cyfr lub cyfr i liter i stanowi numer seryjny. Znając cyfr wystarczy zajrzeć do katalogu producenta, gdzie podane są wszystkie niezbędne do przeprowadzenia regeneracji czy wymiany informacje. Warto pamiętać, że każdy z producentów system kodów, co dodatkowo ułatwia rozpoznanie marki turbosprężarki.
Co jeśli turbosprężarka nie posiada tabliczki znamionowej?
Zdarza się, że numer seryjny turbosprężarki jest zatarty lub z innego powodu niemożliwy do odszyfrowania. W takiej sytuacji można posłużyć się numerem VIN samochodu. Pozwala on zidentyfikować wszystkie części, których użyto do produkcji pojazdu.