Ładowanie

Towarowa 8, Tarnowskie Góry 42-600

+48 32 420 7312

office@silesiacarscenter.pl

SKP Pn - Pt: 7:00 – 21:00 Serwis 9:00 - 17:00

Pn - Pt: SKP 7:00 - 21:00 Serwis Regeneracja 9:00 - 17:00
Umów się na wizytę +48 32 420 7312
Towarowa 8, Tarnowskie Góry 42-600

Lista turbin – przyczyny awarii

Lista turbin najczęściej ulegających awarii wraz z opisem potencjalnych przyczyn ich uszkodzenia:

Turbosprężarka 49135-05671 / 05670 / 05660 / 05651 / 05650 / 05640 / 05620 / 05610

  •  BMW Seria 1 (E81) – 120d 2.0 d 16V 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 1 (E87) – 120d 2.0 d 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 1 Septronic – 120d 2.0 d 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 1 LCI (E87) – 120d 2.0 d 16V 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 3 (E90) Limuzyna – 320d 2.0 d 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 3 (E90) Limuzyna 320d 2.0 d 16 V 150 KM 2.0 D
  • BMW serii 3 (E91) Touring – 320d 2.0 d 163 KM 2.0 D
  • BMW serii 3 (E91) Touring – 320d 2.0 d Kombi 16V 150 KM 2.0 D
  • BMW serii 3 LCI (E91) Touring – 320d 2.0 d Kombi 16V Efficient Dynamics 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 5 (E60) Limuzyna – 520d 2.0 d 163 KM 2.0 D
  • BMW Seria 5 LCI (E60) Limuzyna – 520d 2.0 d 163 KM0 D
  • BMW Seria 5 LCI (E60) 520d 2.0 d 163 KM 2.0 D

Częstym problemem w tego typu turbosprężarkach jest wadliwy aktuator elektroniczny. Zazwyczaj kody błędów pojawiają się na odczytach podczas testu diagnostycznego. Często tego typu usterka jest skutkiem zapchania odmy silnika.

Odma, którą znajdziemy w górnej części pokrywy zaworów, może się zapchać. Zapchanie odmy powoduje podwyższenie ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje utrudniony swobodny spływ oleju z turbosprężarki do miski olejowej. W następstwie tego olej wpychany jest do turbosprężarki. Po pewnym czasie ten wyciekający olej tworzy nagar na zespole zmiennej geometrii, ograniczając zakres ruchu łopatek i spowalniając ich pracę (tzw. lepkie łopatki). Cięższa praca układu wpływa na działanie siłownika, który wyświetla błędy podczas testu diagnostycznego.

Rezultatem tego może być uszkodzenie turbosprężarki. Może też dochodzić  problem nagłej utraty mocy, czy dymienia z rury wydechowej. Objawy te poprzedzają poważną usterkę.

 Turbosprężarka 49135-05895 / 05885 / 05880 / 05870 / 05850 / 05840 / 05830

Częstym problemem w tego typu turbosprężarce jest wadliwy aktuator elektroniczny. Zazwyczaj kody błędów pojawiają się na odczytach podczas testu diagnostycznego. Często tego typu usterka jest skutkiem zapchania odmy silnika.

Odma, którą znajdziemy w górnej części pokrywy zaworów, może się zapchać. Zapchanie odmy powoduje podwyższenie ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje utrudniony swobodny spływ oleju z turbosprężarki do miski olejowej. W następstwie tego olej wpychany jest do turbosprężarki. Po pewnym czasie ten wyciekający olej tworzy nagar na zespole zmiennej geometrii, ograniczając zakres ruchu łopatek i spowalniając ich pracę (tzw. lepkie łopatki). Cięższa praca układu wpływa na działanie siłownika, który wyświetla błędy podczas testu diagnostycznego.

Rezultatem tego może być uszkodzenie turbosprężarki. Może też dochodzić  problem nagłej utraty mocy, czy dymienia z rury wydechowej. Objawy te poprzedzają poważną usterkę.

  • BMW Seria 1 20 D 177 KM
  • BMW 120 D
  • BMW 120 D 177 KM
  • BMW Seria 3 20 D 177 KM
  • BMW 320 D
  • BMW 320 D 177 KM
  • BMW X3 Series 20 D 177 KM
  • BMW Seria 5 20 D 177 KM
  • BMW 520 D
  • BMW 520 D 177 KM
  • BMW X1 20 D.
  • BMW X3 20 D.
  • BMW X3 20 D 177 KM

Turbosprężarka 49173-07506 49173-07508

  • CITROEN C3 1.6L HDI
  • CITROEN C4 1.6L HDI
  • CITROEN C5 1.6L HDI
  • CITROEN Berlingo 1.6L HDI
  • CITROEN Jumpy 1.6L HDI
  • CITROEN Picasso 1.6L HDI
  • CITROEN Nemo 1.6L HDI
  • PEUGEOT Beeper 1.6L HDI
  • PEUGEOT 206 1.6L HDI
  • PEUGEOT 207 1.6L HDI
  • PEUGEOT 307 1.6L HDI
  • PEUGEOT Expert 1.6L HDI
  • PEUGEOT PARTNER 1.6L HDI
  • PEUGEOT 407 1.6L HDI
  • FIAT Scudo 1.6L
  • FORD CMAX 1.6L TDCI
  • FORD FIESTA 1.6L TDCI
  • FORD FOCUS 1.6L TDCI
  • FORD MONDEO 1.6L TDCI
  • VOLVO S40 1.6L
  • VOLVO S50 1.6L
  • LEXUS 3 1.6L

Silnik 1.6HDi koncernu PSA Peugeot Citroen został stworzony do pracy w wysokich temperaturach, dlatego też wymaga on wysokiej jakości oleju. Koncern PSA zamontował filtr siatkowy na przewodzie zasilania olejem turbosprężarki oraz zintegrowaną chłodnicę oleju, aby zapewnić prawidłową wydajność. Jednakże używanie oleju gorszej jakości powoduje gromadzenie się w nim nagaru, zwłaszcza gdy poziom oleju jest poniżej stanu. Nagar może zablokować filtr siatkowy na przewodzie zasilania turbosprężarki, chłodnicę oleju i główny filtr oleju, czego rezultatem będzie awaria turbosprężarki. Takie zanieczyszczenie powodują również uszkodzenie pompy vacum.

Ponieważ obroty turbosprężarki sięgają 230 tys. obr./min., zwykle to turbosprężarka ulega awarii jako pierwsza. Do usterki może dojść już po przejechaniu 45 tys. kilometrów, jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, nie wymienia się oleju w zalecanych odstępach, bądź też nie używa się oleju zalecanego przez producenta

Turbosprężarka 49335-00510 / 00511 / 00500 / 00512 / 00560 / 00561 / 00580 / 00581 / 00582 / 00583 / 00584

  • BMW 3 Cabrio (E93) (177 – 184 KM, 09.2007 – 10.2013 rok)
  • BMW 3 Coupe (E92) (177 – 184 KM, 09.2006 – 06.2013 rok)
  • BMW 3 Sedan (E90) (163 – 184 KM, 12.2004 – 12.2011 rok)
  • BMW 3 Touring (E91) (163 – 184 KM, 12.2004 – 06.2012 rok)
  • BMW 5 Sedan (F10) (184 KM, 03.2010 – 06.2014 rok)
  • BMW 5 Touring (F11) (184 KM, 11.2009 – 10.2016 rok)
  • BMW X3 (F25) (163 – 184 KM, 09.2010 – 03.2014 rok)

Problemem w tego typu turbosprężarkach jest wadliwy aktuator elektroniczny. Zazwyczaj kody błędów pojawiają się na odczytach podczas testu diagnostycznego. Często tego typu usterka jest skutkiem zapchania odmy silnika.

Silnik N47 posiada zintegrowaną w pokrywie zaworów odmę. Odma, którą znajdziemy w górnej części pokrywy zaworów, może się zapchać. Zapchanie odmy powoduje podwyższenie ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje utrudniony swobodny spływ oleju z turbosprężarki do miski olejowej. W następstwie tego olej wpychany jest do turbosprężarki. Po pewnym czasie ten wyciekający olej tworzy nagar na zespole zmiennej geometrii, ograniczając zakres ruchu łopatek i spowalniając ich pracę (tzw. lepkie łopatki). Cięższa praca układu wpływa na działanie siłownika, który wyświetla błędy podczas testu diagnostycznego.

Ponadto zaleca się regenerację filtra cząstek stałych, który ulega zapchaniu ze względu na styl jazdy. Jeżeli przeciwciśnienie spalin ciągle rośnie, a problem pozostaje nierozwiązany, spaliny forsują wałek zespołu wirników i powodują uszkodzenie łożyska oporowego, co jest równoznaczne z uszkodzeniem całej turbosprężarki. Usterki te wpływają na pracę siłownika elektronicznego, który generuje kod błędu podczas testu diagnostycznego.

Rezultatem tego może być uszkodzenie turbosprężarki. Może też dochodzić  problem nagłej utraty mocy, czy dymienia z rury wydechowej. Objawy te poprzedzają poważną usterkę.

Turbosprężarka 49373-02000

  • Citroen Berlingo 1.6 HDI 90 KM
  • Citroen Berlingo 1.6 HDI 92 KM
  • Citroen Berlingo 1.6 HDI 16V 92 cv
  • Citroen C3 1.6 HDI 90 cv
  • Citroen C3 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen C3 1.6 HDI 16 V 90 cv
  • Citroen C3 1.6 HDI 92 cv
  • Citroen C3 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen C3 1.6 HDI 16 V 92 cv
  • Citroen C3 Picasso 1.6 HDI 90 cv
  • Citroen C3 Picasso 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen C3 Picasso 1.6 HDI 16V 90 cv
  • Citroen C3 Picasso 1.6 HDI 92 cv
  • Citroen C3 Picasso 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen C3 Picasso 1.6 HDI 16V 92 cv
  • Citroen C4 1.6 HDI 90 KM
  • Citroen C4 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen C4 1.6 HDI 16V 90 cv
  • Citroen C4 1.6 HDI 92 KM
  • Citroen C4 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen C4 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 90 KM
  • Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 16V 90 cv
  • Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 92 KM
  • Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 16V 92 cv
  • Citroen DS3 1.6 HDI 90 KM
  • Citroen DS3 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen DS3 1.6 HDI 16V 90 cv
  • Citroen DS3 1.6 HDI 92 KM
  • Citroen DS3 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen DS3 1.6 HDI 16 V 92 KM
  • Citroen DS4 1.6 HDI 90 KM
  • Citroen DS4 1.6 e-HDI 90 KM
  • Citroen DS4 1.6 HDI 16V 90 cv
  • Citroen DS4 1.6 HDI 92 KM
  • Citroen DS4 1.6 e-HDI 92 KM
  • Citroen DS4 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Ford B-Max 1.6 TDCI 75 KM
  • Ford B-Max 1.6 Econetic TDCI 75 KM
  • Ford B-Max 1.6 TDCI 95 KM
  • Ford Fiesta VI 1.6 Econetic TDCI 95 KM
  • Ford Fiesta VI 1.6 TDCI 75 KM
  • Ford Fiesta VI 1.6 Econetic TDCI 75 KM
  • Ford Fiesta VI 1.6 TDCI 95 KM
  • Ford Fiesta VI 1.6 Econetic TDCI 95 KM
  • Peugeot 207 1.4 HDI
  • Peugeot 207 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot 207 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot 207 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot 207 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot 207 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot 207 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot 207 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot 207 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Peugeot 208 1.4 HDI
  • Peugeot 208 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot 208 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot 208 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot 208 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot 208 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot 208 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot 208 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot 208 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Peugeot 2008 1.4 HDI
  • Peugeot 2008 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot 2008 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot 2008 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot 2008 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot 2008 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot 2008 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot 2008 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot 2008 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Peugeot 301 1.4 HDI
  • Peugeot 301 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot 301 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot 301 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot 301 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot 301 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot 301 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot 301 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot 301 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Peugeot 308 1.4 HDI
  • Peugeot 308 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot 308 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot 308 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot 308 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot 308 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot 308 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot 308 1.6 HDI 16V 92 KM
  • Peugeot Partner 1.4 HDI
  • Peugeot Partner 1.4 e-HDI 68 KM
  • Peugeot Partner 1.4 HDI 68 KM
  • Peugeot Partner 1.6 HDI 90 KM
  • Peugeot Partner 1.6 e-HDI 90 KM
  • Peugeot Partner 1.6 HDI 16V 90 KM
  • Peugeot Partner 1.6 HDI 92 KM
  • Peugeot Partner 1.6 e-HDI 92 KM
  • Peugeot Partner 1.6 HDI 16V 92 KM

Silnik 1.6HDi koncernu PSA Peugeot Citroen został stworzony do pracy w wysokich temperaturach, dlatego też wymaga on wysokiej jakości oleju. Koncern PSA zamontował filtr siatkowy na przewodzie zasilania olejem turbosprężarki oraz zintegrowaną chłodnicę oleju, aby zapewnić prawidłową wydajność. Jednakże używanie oleju gorszej jakości powoduje gromadzenie się w nim nagaru, zwłaszcza gdy poziom oleju jest poniżej stanu. Nagar może zablokować filtr siatkowy na przewodzie zasilania turbosprężarki, chłodnicę oleju i główny filtr oleju, czego rezultatem będzie awaria turbosprężarki. Takie zanieczyszczenie powodują również uszkodzenie pompy vacum.

Ponieważ obroty turbosprężarki sięgają 230 tys. obr./min., zwykle to turbosprężarka ulega awarii jako pierwsza. Do usterki może dojść już po przejechaniu 45 tys. kilometrów, jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, nie wymienia się oleju w zalecanych odstępach, bądź też nie używa się oleju zalecanego przez producenta.

Turbosprężarka 5303-970-0189

Audi

  • A4 Allroad Quattro (8kh) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A4 Allroad Quattro (8kh) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Allroad Quattro (8kh) 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A4 Avant Quattro Serie 3 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Avant Quattro Serie 3 fazy 2 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Avant Serie 3 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A4 Avant Serie 3 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Avant Serie 3 fazy 2 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A4 Avant Serie 3 fazy 2 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A4 Avant Serie 3 fazy 2 (8k5) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Quattro Serie 3 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Quattro Serie 3 fazy 2 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Serie 3 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A4 Serie 3 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A4 Seria 3 Faza 2 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A4 Seria 3 Faza 2 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A4 Seria 3 Faza 2 (8k2) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A5 Cabriolet (8f7) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A5 Cabriolet (8f7) 2.0 Tdi 16v 163 KM
  • A5 Cabriolet (8f7) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A5 Cabriolet (8f7) 2.0 Tdi 16v 170 KM
  • A5 Cabriolet Phase 2 (8f7) 2.0 Tdi Fap Multitronic 163 KM
  • A5 Coupe 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A5 Coupe 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A5 Coupe Phase 2 (8t3) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A5 Coupe Phase 2 (8t3) 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A5 Coupe Quattro 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A5 Sportback (8ta) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A5 Sportback (8ta) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A5 Sportback Phase 2 (8ta) 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A5 Sportback Phase 2 (8ta) 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A5 Sportback Phase 2 (8ta) 2.0 Tdi 16v 163 KM
  • A5 Sportback Quattro (8ta) 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A6 Avant 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A6 Avant 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic7 163 Hp
  • A6 Avant 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A6 Avant 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic7 170 Hp
  • A6 Sedan 2.0 Tdi Dpf 16v 163 KM
  • A6 Sedan 2.0 Tdi Dpf 16v Multitronic7 163 Hp
  • A6 Sedan 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic (7 biegów) 170 KM
  • A6 Sedan 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • A6 Serie 4 Avant 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A6 Serie 4 Avant 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • A6 Serie 4 Sedan 2.0 Tdi 16v Fap 163 KM
  • A6 Serie 4 Sedan 2.0 Tdi 16v Fap Multitronic 163 KM
  • Q5 (8rb) 2.0 Tdi Fap Quattro 16v 163 KM
  • Q5 (8rb) 2.0 Tdi Fap Quattro 16v S Tronic 163 KM
  • Q5 (8rb) 2.0 Tdi 16v Fap Quattro 170 KM +
  • Q5 (8rb) 2.0 Tdi 16v Quattro S Tronic (7 biegów) 170 KM
  • Q5 Faza 2 2.0 Tdi Quattro 16v 163 KM
  • Q5 Faza 2 2.0 Tdi Quattro 16v S-tronic (7 biegów) 163 KM

Seat

  • Exeo Berline 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM
  • Exeo Break 2.0 Tdi 16v Fap 170 KM

W obu modelach Audi 1.9TDI i Audi 2.0TDI zostały zamontowane filtry cząsteczek stałych i w tych samochodach często dochodzi do awarii turbosprężarek.

Inne części ulegające awarii w modelach Audi to wtryskiwacze, które powodują zanieczyszczenie oleju silnikowego paliwem. To natomiast wpływa na smarowanie turbosprężarki jak i powstawanie sadzy. Najczęstszym powodem tego jest filtr cząsteczek stałych umieszczony niedaleko wydechu, który jest zaprojektowany by wyłapywać cząstki sadzy, co ogranicza prędkość przepływu spalin i z czasem ich przepływ. Długo trwające ograniczony przepływ nadwyręży sam silnik. a turbosprężarka jako, że jest bezpośrednio podłączona do filtru cząsteczek stałych, pierwsza ulega awarii.

Turbosprężarka 5303-970-0248

Volkswagen

  • Golf 1.4 Tsi
  • Golf GT 1.4 Tsi
  • Golf Plus 1.4 Tsi
  • Golf V 1.4 Tsi
  • Golf VI 1.4 Tsi
  • Polo 1.4 Tsi
  • Scirocco 1.4 Tsi
  • Sharan 1.4 Tsi
  • Tiguan 1.4 Tsi
  • Touran 1.4 Tsi
  • Beetle 1.4 Tsi
  • Eos 1.4 Tsi
  • Jetta III 1.4 Tsi
  • Passat 1.4 Tsi

Seat

  • Alhambra 1.4 Tsi
  • Ibiza IV 1.4 Tsi

Audi

  • A1 1,4 Tsi

Skoda

  • Fabia 1.4 Tsi

Ta turbosprężarka zwykle ulega awarii ze względu na zanieczyszczony olej, bądź problemy z odpowiednim smarowaniem.

Turbosprężarka 708639-0010

  • Renault Espace 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Espace III 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Espace IV 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Grand Espace IV 1.9 DCI 117 KM
  • Renault Grand Espace IV 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Laguna II 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Laguna II 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Laguna II 1.9 DCI 92 KM
  • Renault Laguna II 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Laguna II Phase II 1.9 DCI 92 KM


  • Renault Laguna II Phase II 1.9 DCI 95 KM
  • Renault Laguna II Phase II 1.9 DCI 107 KM
  • Renault Laguna II Phase II 1.9 DCI 110 KM
  • Renault Laguna II Phase II 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Megane II 1.9 DCI 92 cv
  • Renault Megane II 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Scénic 1.9 DCI 120 KM
  • Renault Scénic II 1.9 DCI 120 KM
  • Nissan Primera 1.9 DCI 120 KM
  • Nissan Primera II 1.9 DCI 120 KM


  • Mitsubishi Carisma 1.9 DCI 120 KM
  • Mitsubishi Carisma II 1.9 DID 115 KM
  • Mitsubishi Space Star 1.9 DCI 120 KM
  • Mitsubishi Space Star 1.9 DID 115 KM


  • Volvo S40 1.9 TDCI 115 KM
  • Volvo V40 1.9 DCI 120 KM

Jednym z najczęściej występujących problemów jest uderzenie ciała obcego w koło kompresji lub wirnik turbiny. Często występuje również zapchany filtr oleju  powodujący brak smarowania i uszkodzenie turbosprężarki.

Turbosprężarka 720168-0011

OPEL

  • Signum CC (Z03) (175 KM, 05.2003 – 12.2008 rok)
  • Vectra C Caravan (Z02) (175 KM, 10.2003 – 08.2008 rok)
  • Vectra C CC (Z02) (175 KM, 03.2003 – 08.2008 rok)
  • Vectra C Sedan (Z02) (175 KM, 03.2003 – 08.2008 rok)

SAAB

  • 9-3 Sedan (YS3F) (150 – 175 KM, 09.2002 – 02.2015 rok)
  • 9-3 Cabrio (YS3F) (150 – 175 KM, 08.2003 – 02.2015 rok)

Przewód odprowadzania oleju z turbosprężarki ma tendencję do zapychania się, co z czasem prowadzi do podwyższonego ciśnienia oleju w turbosprężarce. Podwyższone ciśnienie powoduje dostawanie się oleju do układu wydechowego i układu dolotowego silnika, co objawia się niebieskim dymem z rury wydechowej. Problem ten może pojawić się także po zamontowaniu nowej turbosprężarki, nawet jeżeli dotąd nigdy wcześniej nie występował. Przewód odprowadzania oleju należy wymieniać wraz z turbosprężarką.

Turbosprężarka 724930-0010

  • AUDI
  • A3 Hatchback (8P1) (136 – 140 KM, 05.2003 – 08.2012 rok)
  • A3 Sportback (8PA) (136 – 140 KM, 09.2004 – 03.2013 rok)
  • SEAT
  • Altea (5P1) (136 – 140 KM, 03.2004 – … rok)
  • Altea XL (5P5, 5P8) (136 – 140 KM, 10.2006 – … rok)
  • Leon II Hatchback (1P1) (136 – 140 KM, 07.2005 – 12.2012 rok)
  • Toledo III (5P2) (136 – 140 KM, 04.2004 – 05.2009 rok)
  • SKODA
  • Octavia II Hatchback (1Z3) (136 – 140 KM, 02.2004 – 04.2013 rok)
  • Octavia II Combi (1Z5) (136 – 140 KM, 02.2004 – 05.2013 rok)
  • Superb II Hatchback (3T4) (140 KM, 01.2009 – 05.2015 rok)
  • Superb II Kombi (3T5) (140 KM, 10.2009 – 05.2015 rok)
  • VOLKSWAGEN
  • Golf Plus / Crossgolf (5M1, 521) (131 – 140 KM, 01.2005 – 12.2013 rok)
  • Golf V Hatchback (1K1) (136 – 140 KM, 10.2003 – 11.2008 rok)
  • Golf V Variant (1K5) (136 – 140 KM, 06.2007 – 07.2009 rok)
  • Jetta Mk5 (1K) (136 – 140 KM, 08.2005 – 10.2010 rok)
  • Passat B6 Sedan (3C2) (120 – 140 KM, 03.2005 – 11.2010 rok)
  • Passat B6 Variant (3C5) (120 – 140 KM, 08.2005 – 11.2010 rok)
  • Touran I (1T1, 1T2) (136 – 140 KM, 02.2003 – 05.2010 rok)

W turbosprężarce o zmiennej geometrii powstawanie nagaru na zespole łopatek to częsta przyczyna awarii, która spowalnia ruch ramion siłownika. Nagar zgromadzony na łopatkach prowadzi do sytuacji określanej jako „lepkie łopatki”. Ograniczenie ruchomości łopatek zmniejsza ciśnienie doładowania i i doprowadza do przełączenia sterowania silnika w tryb awaryjny, aby uniknąć kolejnych usterek. Awaria ta objawia się zapalaniem się i gaśnięciem kontrolki świec żarowych, a także nawracającymi spadkami mocy silnika.

Turbosprężarka 727477-000_

  • Almera Hatchback (N16) (136 KM, 09.2003 – 09.2006 rok)
  • Almera II Sedan (N16) (136 KM, 09.2003 – 09.2006 rok)
  • Almera Tino (V10) (136 KM, 09.2003 – 02.2006 rok)
  • Primera Sedan (P12) (139 KM, 04.2003 – … rok)
  • Primera Hatchback (P12) (139 KM, 04.2003 – … rok)
  • Primera Kombi (WP12) (139 KM, 04.2003 – … rok)
  • X-Trail (T30) (136 KM, 12.2003 – 01.2013 rok)

Nissan wprowadził aktualizację oprogramowania dla modeli Primera, Almera, Almera Tino i X-Trail, ponieważ ich turbosprężarki były poddawane bardzo szybko narastającym obciążeniom. Skutkowało to osiąganiem nadmiernej prędkości obrotowej i innymi problemami.

Turbosprężarka 728680-0007 / 0009 / 0010 / 0012 / 0013 / 0015

  • FORD
  • Mondeo Mk3 Hatchback (B5Y) (115 – 130 KM, 10.2000 – 03.2007 rok)
  • Mondeo Mk3 Kombi (BWY) (115 – 130 KM, 10.2000 – 03.2007 rok)
  • Mondeo Mk3 Sedan (B4Y) (115 – 130 KM, 10.2000 – 03.2007 rok)
  • Transit Mk5 Van (V184, V185) (125 KM, 08.2002 – 05.2006 rok)
  • JAGUAR
  • X-Type Kombi (X400) (130 KM, 02.2004 – 12.2009 rok)
  • X-Type Sedan (X400) (130 KM, 07.2003 – 11.2009 rok)

W tej turbosprężarce o zmiennej geometrii, nagar gromadzący się na łopatkach układu to częsty powód awarii, która ogranicza ruch ramion siłownika. O nagarze na łopatkach często mówi się „lepkie łopatki”. Ograniczenie ruchomości łopatek podnosi ciśnienie doładowania i przestawia silnik auta na tryb awaryjny, aby uniknąć kolejnych usterek. Kierowcy aut zauważają wtedy palącą się kontrolkę świec żarowych i/lub przerywane straty mocy.

Turbosprężarka 742693-0003

MERCEDES-BENZ

  • Klasa C T-modell (S203) (150 KM, 02.2004 – 08.2007 rok)
  • Klasa E T-modell (S211) (150 KM, 03.2003 – 07.2009 rok)

W tej turbosprężarce o zmiennej geometrii, nagar gromadzący się na łopatkach układu to częsty powód awarii, która ogranicza ruch ramion siłownika. O nagarze na łopatkach często mówi się „lepkie łopatki”. Ograniczenie ruchomości łopatek podnosi ciśnienie doładowania i przestawia silnik auta na tryb awaryjny, aby uniknąć kolejnych usterek. Kierowcy aut zauważają wtedy palącą się kontrolkę świec żarowych i/lub przerywane straty mocy.

Turbosprężarka 753420-0005

CITROËN

  • Berlingo II (B9) (90 – 109 KM, 04.2008 – … rok)
  • Berlingo II Van (B9) (90 KM, 04.2008 – … rok)
  • C2 Hatchback (109 KM, 09.2005 – … rok)
  • C3 I Hatchback (FC, FN) (109 KM, 09.2005 – … rok)
  • C3 II (SC) (90 KM, 11.2009 – … rok)
  • C3 Picasso (109 KM, 02.2009 – … rok)
  • C4 Coupe (109 KM, 11.2004 – 07.2011 rok)
  • C4 I Grand Picasso (109 KM, 10.2006 – 06.2011 rok)
  • C4 I Hatchback (109 KM, 11.2004 – 07.2011 rok)
  • C4 I Picasso (UD) (109 KM, 02.2007 – 08.2013 rok)
  • C5 II Hatchback (109 KM, 09.2004 – … rok)
  • C5 II Kombi (109 KM, 09.2004 – … rok)
  • C5 III Sedan (109 KM, 02.2008 – … rok)
  • Xsara Picasso (N68) (109 KM, 05.2004 – 12.2011 rok)

FORD

  • C-Max (DM2) (101 – 109 KM, 02.2007 – 09.2010 rok)
  • Focus C-Max (DM2) (109 KM, 10.2003 – 03.2007 rok)
  • Focus Mk2 Hatchback (DA_, HCP, DP) (109 KM, 07.2004 – 09.2012 rok)
  • Focus Mk2 Kombi (DA_, FFS, DS) (90 – 109 KM, 07.2004 – 09.2012 rok)
  • Focus Mk2 Sedan (DB_, FCH, DH) (109 KM, 04.2005 – 09.2012 rok)

MAZDA

  • 3 Hatchback (BK) (109 KM, 06.2004 – 06.2009 rok)
  • 3 Hatchback (BL) (109 KM, 12.2008 – 05.2013 rok)
  • 3 Sedan (BK) (109 KM, 06.2004 – 06.2009 rok)

 

 

MINI

  • Clubman (R55) (109 KM, 10.2007 – 02.2010 rok)
  • Hatchback (R56) (90 – 109 KM, 11.2006 – 09.2010 rok)

 

PEUGEOT

  • 1007 Hatchback (109 KM, 06.2007 – … rok)
  • 206 CC (2D) (109 KM, 04.2005 – 02.2007 rok)
  • 206 Hatchback (2A/C) (109 KM, 05.2004 – 02.2007 rok)
  • 206 SW (2E/K) (109 KM, 05.2004 – … rok)
  • 207 Hatchback (90 – 109 KM, 02.2006 – 10.2013 rok)
  • 207 CC (109 KM, 02.2007 – 01.2015 rok)
  • 207 SW (90 – 109 KM, 06.2007 – 12.2012 rok)
  • 3008 I (0U_) (109 KM, 06.2009 – 08.2016 rok)
  • 307 Hatchback (3A/C) (90 – 109 KM, 02.2004 – 03.2009 rok)
  • 307 Kombi (3E) (90 KM, 04.2005 – 04.2008 rok)
  • 307 SW (3H) (90 – 109 KM, 02.2004 – 04.2008 rok)
  • 308 I Hatchback (4A, 4C) (109 KM, 09.2007 – 10.2014 rok)
  • 308 I SW (4E, 4H) (90 – 109 KM, 09.2007 – 10.2014 rok)
  • 407 Sedan (109 KM, 05.2004 – 12.2010 rok)
  • 407 SW (109 KM, 05.2004 – 12.2010 rok)
  • 5008 I (0U_, 0E_) (110 KM, 09.2009 – 03.2017 rok)
  • Partner I Combispace (90 KM, 10.2005 – 12.2015 rok)
  • Partner II Van (90 – 109 KM, 04.2008 – … rok)
  • Partner I Van (90 KM, 02.2006 – 12.2015 rok)
  • Partner II Tepee (90 – 109 KM, 04.2008 – … rok)

 

VOLVO

  • C30 (533) (109 KM, 10.2006 – 12.2012 rok)
  • S40 II (MS, 544) (110 KM, 01.2005 – 12.2012 rok)
  • S80 II (AS, 124) (109 KM, 01.2010 – 12.2011 rok)
  • V50 (MW, 545) (110 KM, 01.2005 – 12.2011 rok)
  • V70 III (BW, 135) (109 KM, 07.2009 – 12.2011 rok)

 

 

Silnik 1.6HDi koncernu PSA Peugeot Citroen został stworzony do pracy w wysokich temperaturach, dlatego też wymaga on wysokiej jakości oleju. Koncern PSA zamontował filtr siatkowy na przewodzie zasilania olejem turbosprężarki oraz zintegrowaną chłodnicę oleju, aby zapewnić prawidłową wydajność. Jednakże używanie oleju gorszej jakości powoduje gromadzenie się w nim nagaru, zwłaszcza gdy poziom oleju jest poniżej stanu. Nagar może zablokować filtr siatkowy na przewodzie zasilania turbosprężarki, chłodnicę oleju i główny filtr oleju, czego rezultatem będzie awaria turbosprężarki. Takie zanieczyszczenie powodują również uszkodzenie pompy vacum.

Ponieważ obroty turbosprężarki sięgają 230 tys. obr./min., zwykle to turbosprężarka ulega awarii jako pierwsza. Do usterki może dojść już po przejechaniu 45 tys. kilometrów, jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, nie wymienia się oleju w zalecanych odstępach, bądź też nie używa się oleju zalecanego przez producenta.

Turbosprężarka 763091-0004 / Turbosprężarka 762965-0001 / 0002 / 0003 / 0007 / 0008 / 0020

BMW

  • 5 Sedan (E60) (150 – 177 KM, 02.2005 – 12.2009 rok)
  • 5 Touring (E61) (150 – 163 KM, 04.2005 – 02.2008 rok)
  • X3 (E83) (150 KM, 11.2003 – 08.2007 rok)

Problemem w tego typu turbosprężarce jest wadliwy aktuator elektroniczny. Zazwyczaj kody błędów pojawiają się na odczytach podczas testu diagnostycznego. Często tego typu usterka jest skutkiem zapchania odmy silnika.

Odma, którą znajdziemy w górnej części pokrywy zaworów, może się zapchać. Zapchanie odmy powoduje podwyższenie ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje utrudniony swobodny spływ oleju z turbosprężarki do miski olejowej. W następstwie tego olej wpychany jest do turbosprężarki. Po pewnym czasie ten wyciekający olej tworzy nagar na zespole zmiennej geometrii, ograniczając zakres ruchu łopatek i spowalniając ich pracę (tzw. lepkie łopatki). Cięższa praca układu wpływa na działanie siłownika, który wyświetla błędy podczas testu diagnostycznego.

Rezultatem tego może być uszkodzenie turbosprężarki. Może też dochodzić  problem nagłej utraty mocy, czy dymienia z rury wydechowej. Objawy te poprzedzają poważną usterkę.

Turbosprężarka 762965-

BMW

  • 5 Sedan (E60) (150 – 177 KM, 02.2005 – 12.2009 rok)
  • 5 Touring (E61) (150 – 177 KM, 04.2005 – 05.2010 rok)
  • X3 (E83) (150 KM, 11.2003 – 08.2007 rok)

Problemem jest brak smarowania, spowodowany zapchaniem przewodu zasilania olejem.

Turbosprężarka 781504-0004

  • CHEVROLET
  • Cruze Sedan (J300) (140 KM, 09.2010 – … rok)
  • Trax (140 KM, 04.2013 – … rok)
  • OPEL
  • Astra J Hatchback (P10) (120 – 140 KM, 12.2009 – 10.2015 rok)
  • Astra J GTC (P10) (120 – 140 KM, 10.2011 – … rok)
  • Astra J Sedan (P10) (120 – 140 KM, 06.2012 – … rok)
  • Astra J Sports Tourer (P10) (120 – 140 KM, 10.2010 – 10.2015 rok)
  • Cascada (W13) (120 – 140 KM, 03.2013 – … rok)
  • Corsa D Hatchback (S07) (120 KM, 07.2012 – 08.2014 rok)
  • Insignia A Hatchback (G09) (140 KM, 04.2011 – 03.2017 rok)
  • Insignia A Sports Tourer (G09) (140 KM, 09.2011 – 06.2013 rok)
  • Insignia A Sedan (G09) (140 KM, 04.2011 – 03.2017 rok)
  • Meriva B (S10) (120 – 140 KM, 06.2010 – 03.2017 rok)
  • Mokka / Mokka X (J13) (140 KM, 06.2012 – … rok)
  • Zafira C Tourer (P12) (120 – 140 KM, 10.2011 – … rok)
  • VAUXHALL
  • Astra Mk6 (J) Hatchback (P10) (120 – 140 KM, 12.2009 – … rok)
  • Astra Mk6 (J) GTC (P10) (120 – 140 KM, 10.2011 – … rok)
  • Astra Mk6 (J) Kombi (P10) (120 – 140 KM, 10.2010 – … rok)
  • Astra Mk6 (J) Sedan (P10) (140 KM, 06.2012 – … rok)
  • Cascada Cabrio (W13) (140 KM, 02.2013 – … rok)
  • Corsa Mk3 (D) Hatchback (S07) (120 KM, 07.2012 – 08.2014 rok)
  • Corsa Mk4 (E) Hatchback (X15) (101 KM, 08.2014 – … rok)
  • Insignia Mk1 (A) Hatchback (G09) (140 KM, 04.2011 – 05.2017 rok)
  • Insignia Mk1 (A) Sports Tourer (G09) (140 KM, 04.2011 – 05.2017 rok)
  • Insignia Mk1 (A) Sedan (G09) (140 KM, 04.2011 – 05.2017 rok)
  • Meriva Mk2 (B) (S10) (120 – 140 KM, 06.2010 – … rok)
  • Mokka / Mokka X (J13) (140 KM, 06.2012 – … rok)
  • Zafira Tourer Mk3 (C) (P12) (120 – 140 KM, 10.2011 – 08.2018 rok)

Przewód olejowy turbosprężarki ma tendencję do zapychania się, ze względu na swoje sąsiedztwo z kolektorem wylotowym. Zapchanie tego przewodu drastycznie zmniejsza dopływ oleju do turbosprężarki i powoduje brak smarowania. Konieczna jest wymiana przewodu olejowego podczas wymiany/naprawy turbosprężarki.

Turbosprężarka VF40

SUBARU

  • Outback III (BL, BP) (165 KM, 11.2003 – 09.2009 rok)

Turbosprężarka VF40 posiada mikrofiltr wbudowany w dopływ oleju, który po pewnym czasie ulega zablokowaniu i ogranicza dopływ oleju do zespołu środkowego, co kończy się awarią. W konsekwencji tej usterki może ucierpieć również obudowa turbiny.

Turbosprężarka VJ32

MAZDA

  • 6 Sedan (GG) (121 – 143 KM, 06.2002 – 08.2007 rok)
  • 6 Hatchback (GG) (121 – 143 KM, 08.2002 – 08.2007 rok)
  • MPV II (LW) (136 KM, 07.2002 – 02.2006 rok)

W pojazdach z wbudowaną turbosprężarką typu VJ32 dochodzi do wielu poważnych problemów związanych z filtrem cząsteczek stałych (DPF). Jeśli usterka nie zostanie szybko naprawiona, prowadzi to do innych problemów, takich jak:

Zapchanie DPF – zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej, utrata mocy i przejście silnika w tryb awaryjny.
Brak możliwości wyłączenia „Trybu Regeneracji” kończący się wyciekaniem paliwa do oleju i utratą smarowania.
Zatkanie zaworu układu recyrkulacji spalin przez nagar.
Przeciwciśnienie spowodowane nagarem może prowadzić do całkowitej awarii turbosprężarki.
Usterka wtryskiwaczy spowodowana nagarem.
Zniszczenie uszczelek silnika powodujące wzrosty ciśnienia.