System Common Rail, choć został opracowany w 1997 roku, do dziś jest bezkonkurencyjnym standardem wśród układów wtrysku paliwa. Pierwotnie używano go wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, jednak często można się z nim spotkać również w jednostkach napędowych zasilanych benzyną. Jak zbudowany jest ten układ, w jaki sposób działa, czym się charakteryzuje – odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym wpisie.
Budowa układu Common Rail
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że układ wtrysku paliwa typu Common Rail posiada stosunkowo prostą konstrukcję – w jego skład wchodzą:
- pompa niskiego ciśnienia,
- pompa wysokiego ciśnienia,
- zasobnik paliwa pod wysokim ciśnieniem,
- wtryskiwacze paliwa,
- czujnik temperatury paliwa,
- filtry paliwa.
Wszystkie elementy połączone są ze sobą za pośrednictwem odpowiednik przewodów. I choć tych komponentów nie jest dużo, to w rzeczywistości CR jest skomplikowanym systemem, który musi działać z bardzo wysoką precyzją, a jego części powinny być w nienagannym stanie technicznym – w przeciwnym wypadku można zaobserwować szereg niepokojących objawów w pracy silnika, na przykład szarpanie podczas jazdy lub spadki mocy.
Jak działa układ Common Rail?
Praca układu Common Rail rozpoczyna się w zbiorniku paliwa. To tu znajduje się pompa niskiego ciśnienia, która pobiera przefiltrowany wstępnie olej napędowy lub benzynę i za pośrednictwem przewodu przesyła do pompy wysokiego ciśnienia. Jak sama nazwa wskazuje urządzenie to odpowiada za podniesienie i utrzymanie wysokiego ciśnienia paliwa – wynosi ono do nawet 2000 barów. Z pompy wysokiego ciśnienia paliwo wędruje przewodem do zasobnika paliwa. Od tego właśnie elementu pochodzi nazwa całego układu, którą można przetłumaczyć jako „wspólna szyna”. Zbiornik jest wąski i podłużny – stąd paliwo trafia do podłączonych równolegle wtryskiwaczy magnetycznych lub piezoelektrycznych. Ze względu na swoją delikatną i skomplikowaną konstrukcje, to właśnie te elementy zazwyczaj ulegają usterkom. Rozwiązaniem tego problemu jest profesjonalnie przeprowadzona regeneracji wtryskiwaczy.
Zalety i wady układu Common Rail
Pierwsze układy Common Rail wprowadzono pod koniec XX wieku, od tamtego czasu przeszły one – i dalej przechodzą – liczne zmiany technologiczne w celu udoskonalenia ich pracy. Dziś są już stosowane bardzo powszechnie, a jest to zasługą ich licznych zalet, m.in.:
- poprawionej wydajności pracy silnika,
- ekologiczności – dzięki zastosowaniu filtrów paliwa do atmosfery trafia mniej szkodliwych substancji,
- mniejszego zapotrzebowania na paliwo,
- niskiego poziomu hałasu podczas pracy.
Niemniej układ CR ma również pewne wady. Problem stanowią przede wszystkim wtryskiwacze, które są elementami skomplikowanymi i przez to bardzo podatnymi na uszkodzenia. Należy nadmienić, że większość przypadków awarii wtryskiwaczy to wynik zaniedbań kierowców – stosowania paliwa niskiej jakości bądź niewymieniania filtrów paliwa. Wspomniana regeneracja wtryskiwaczy jest skuteczną metodą usuwania awarii i przywracania tych elementów do stanu pierwotnej używalności. Co więcej, jest ona zdecydowanie tańsza, niż kupno i montaż zupełnie nowych urządzeń.