Pompowtryskiwacze to niezwykle ważne elementy każdego silnika wysokoprężnego – to właśnie one odpowiedzialne są za dawkowanie mieszanki paliwowej do cylindrów, co jest warunkiem koniecznym do utrzymania pracy jednostki napędowej. Choć pompowtryskiwacze są urządzenia stosunkowo trwałymi i odpornymi na uszkodzenia, z czasem dochodzi do ich wyeksploatowania. Co wtedy zrobić – wymieniać, czy regenerować?
Na czym polega regeneracja?
Regeneracja pompowtryskiwaczy to – w dużym skrócie – proces przywracania uszkodzone urządzenia do stanu pierwotnej sprawności. Przebiega ona w kilku etapach. Na początku pompowtryskiwacz jest rozkładany na pojedyncze komponenty, które następnie są dokładnie czyszczone i poddawane inspekcji. Jeśli dany element jest mechanicznie uszkodzony, odkształcony, wyeksploatowany lub z innego powodu nie nadaje się do dalszego użytku, wymienia się go na nowy. W ten sposób nie tylko usuwa się obecne usterki, ale również znacznie wydłuża żywotność pompowtryskiwaczy.
Kiedy i dlaczego warto zdecydować się na regenerację pompowtryskiwaczy?
Z naszego doświadczenia wynika, że regeneracja pompowtryskiwaczy to rozwiązanie preferowane przez znaczną większość kierowców. Dlaczego? Nie ma wątpliwości, że duże znaczenie ma cena takiej usługi – jej podstawowy koszt to, w zależności od rodzaju regenerowanego urządzenia, 200 złotych, do tego należy doliczyć wartość użytych części zamiennych. Zazwyczaj ostateczne cena usługi jest wielokrotnie niższa, niż koszt zakupu nowe urządzenia, wartego kilka tysięcy złotych. Jednocześnie regeneracja pozwala osiągnąć bardzo dobre wyniki – pod względem wydajności pompowtryskiwacz zachowuje się niemal tak samo dobrze, jak element zupełnie nowy. Przy zachowaniu zasad prawidłowej eksploatacji zregenerowany pompowtryskiwacz może służyć jeszcze przez wiele lat, zanim konieczna stanie się jego wymiana.
Kiedy konieczna jest wymiana?
W obliczu wymienionych argumentów wymiana pompowtryskiwacza na nowy wydaje się zupełnie nietrafioną inwestycją – duży koszt jest niewspółmierny do uzyskiwanych korzyści. Niemniej niekiedy kupno i montaż nowego urządzenia może okazać się koniecznością. Dzieje tak między innymi w przypadku całkowitego zatarcia pompowtrysku. Usterki tego typu są zbyt poważne, by dało się je usunąć w toku regeneracji – wymiana jest więc jedyną możliwością przywrócenia silnika do sprawności. Na szczęście takie awarie zdarzają się stosunkowo rzadko.
Podsumowując: na pytanie o to, co jeszcze lepsze – regeneracja czy wymiana pompowtryskiwacza – odpowiedź w znacznej większości przypadków brzmi: „regeneracja”. Jest nie tylko rozwiązanie dużo bardziej przystępnym pod względem finansowym, ale również daje bardzo dobre rezultaty, zbliżone do tych osiąganych po dokonaniu wymiany. Należy jednak pamiętać, że koszt regeneracji uzależniony jest od stopnia uszkodzenia pompowtryskiwaczy. Dlatego po wykryciu pierwszych symptomów usterek warto jak najprędzej skorzystać z regeneracji – to zapobiegnie pogłębianiu się uszkodzeń i tym samym przyczyni się do obniżenia ewentualnych kosztów.