Regeneracja turbosprężarki, czyli naprawa przeprowadzana poprzez wymianę uszkodzonych lub nadmiernie zużytych elementów, składa się z kilku etapów. Jednym z ważniejszych, niezbędnych do efektywnego przywrócenia urządzenia do jego fabrycznego stanu, jest piaskowanie. Na czym ono polega, jak się je wykonuje i w jakim celu? Dowiesz się tego wszystkiego z poniższego wpisu.
Czym jest piaskowanie?
Piaskowanie jest procesem technologicznym, którego celem jest czyszczenie, kształtowanie lub nadawanie odpowiednich właściwości danej twardej powierzchni przy użyciu materiału ściernego pod postacią twardych drobin, niesionych w strumieniu sprężonego powietrza lub wody pod bardzo wysokim ciśnieniem.
Piaskowanie jest techniką znaną już od bardzo dawna, bo od roku 1870 – wtedy zostało ono opatentowane przez Benjamina Chew Tilghmana. Pierwotnie materiałem ściernym był, zgodnie z nazwą metody, piasek kwarcowy. Dziś dostępne i powszechnie stosowane są również inne materiały, np. suchy lód, drobiny szkła lub metalu, a nawet mocno rozdrobnione skorupy orzecha włoskiego i inne części roślinne. Dobór ścierniwa w dużej mierze zależy od piaskowanej powierzchni oraz pożądanego efektu – w naszym serwisie do piaskowania elementów turbosprężarek używamy ścierniwa wykonanego z minerału znanego jako korund.
W jakim celu piaskuje się turbosprężarki?
Piaskowanie to niezbędny etap każdej regeneracji turbosprężarki. Wykonuje się je po wstępnym umyciu pojedynczych komponentów urządzenia. Dlaczego? Ponieważ to najskuteczniejsza metoda usuwania z metalowych powierzchni pozostałości bardzo trudnych zanieczyszczeń, a także pozbywania się śladów ewentualnej korozji. Niesione przez strumień sprężonego powietrza lub wody drobiny ścierniwa z dużą prędkością uderzają w powierzchnię, skutecznie odrywając od niej wszelkie zabrudzenia i jednocześnie delikatnie ją szlifują. Piaskowanie daje efekt podobny jak przetarcie elementu papierem ściernym, z tą jednak różnicą, że cząsteczki ścierniwa są w stanie docierać do nawet najdrobniejszych zakamarków. Po piaskowaniu powierzchnie elementów turbosprężarki są w 100% czyste, co jest bardzo ważne dla prawidłowej oceny ich stanu technicznego. Piaskowanie jest więc konieczne przy regeneracji – bez niego istniałoby spore ryzyko, że elementy nadające się wciąż do użytku zostałyby bez potrzeby wymienione na nowe, co z kolei podniosłyby koszty naprawy.
Jak przebiega piaskowanie?
Aby piaskowanie turbosprężarki było w maksymalnym stopniu wydajne i efektywne, urządzenie musi zostać wcześniej rozłożone na pojedyncze elementy. Sama procedura piaskowania jest niezwykle prosta – po wybraniu odpowiedniego materiału ściernego wystarczy skierować dyszę pistoletu podłączonego do piaskarki na powierzchnię czyszczonego elementu. Wydostający się z niej strumień sprężonego powietrza niesie cząsteczki ścierniwa, która uderzają w powierzchnię elementu, odrywając od niej zanieczyszczenia. Czas trwania całej procedury uzależniony jest w dużej mierze od wielkości elementy oraz skomplikowania jego kształtu – najwięcej pracy zazwyczaj należy poświęcić obudowie. Po zakończeniu piaskowania element nie wymaga dalszej obróbki, jest gotowy do kolejnych etapów regeneracji, a więc oględzin i – jeśli zostanie uznany za zdatny do dalszej eksploatacji – ponownego montażu oraz testów.