Chęć poprawienia osiągów silnika sprawia, że coraz więcej posiadaczy samochodów decyduje się na wyposażenie swojego pojazdu w turbosprężarkę. Jak w przypadku każdego dodatkowe osprzętu, decyzja o kupnie turbosprężarki powinna być poprzedzona pewnym rozeznaniem w rynkowej ofercie. Podpowiadamy, na jakie kwestie zwrócić uwagę, by mieć pewność, że inwestycja będzie trafiona.
Marka turbosprężarki
Pierwszą kwestią, którą należy rozważyć przy kupnie turbosprężarki, jest marka producenta. Pochodzenie urządzenia może bardzo wiele powiedzieć o jego jakości, a co więcej – regeneracja turbosprężarki od znanego i popularnego jest prostsza ze względu na lepszą dostępność części. W naszym serwisie przeprowadzamy regenerację turbosprężarek od marek takich jak Toyota, Mitsubishi, Holset, Garrett czy Schwitzer i to właśnie te urządzenia polecamy w pierwszej kolejności.
Parametry techniczne
Wiedząc już, jakie marki turbosprężarki brać pod uwagę przy wyborze produktu, można przystąpić do poszukiwania urządzenia kompatybilnego z samochodem. Najistotniejsze są dwie informacje, mianowicie model pojazdu oraz moc jednostki napędowej – pozostałe parametry, takie jak pojemność silnika czy rodzaj paliwa są kwestiami drugorzędnymi, jednak wciąż należy je sprawdzić. Wybór turbosprężarki niepasującej do wymogów oraz osiągów silnika będzie w najlepszym przypadku prowadził do niższych osiągów i wydajności, w najgorszym zaś – do usterek.
Nowa, używana czy regenerowana?
Na rynku można znaleźć mnóstwo ofert sprzedaży turbosprężarek – bez problemu można wśród nich znaleźć zarówno urządzenia fabrycznie nowe, jak i używane lub poddane regeneracji. Na co się zdecydować? Najlepszym wyborem bez wątpienia jest turbosprężarka nowa – tylko decydując się na takie rozwiązanie można mieć pewność, że urządzenie jest w pełni sprawne, pozbawione usterek i żywotne. Przy prawidłowej eksploatacji nowa turbosprężarka może służyć bez problemu przez wiele lat.
Turbosprężarki regenerowane również mogą odznaczać się fabryczną jakością i trwałością, jednak pod jednym warunkiem – że ich regenerację wykonywali specjaliści korzystający z części odpowiedniej jakości. Dlatego warto rozważyć ich zakup – szczególnie, że są zazwyczaj nieco tańsze od nowych produktów – ale tylko od sprawdzonych dostawców. Nabycie turbosprężarki reklamowanej jako regenerowana od sprzedawcy o wątpliwej renomie może być bardzo złą inwestycją.
Z kolei na pewno złym pomysłem jest kupowanie turbosprężarki używanej, która nie przeszła regeneracji, ale jest reklamowana jako w pełni sprawna. Należy pamiętać, że stan turbosprężarki można ocenić wyłącznie po rozebraniu jej na części – dobry wygląd zewnętrzny urządzenia nie jest w stanie powiedzieć nic na temat zużycia jej mechanizmu. Turbosprężarka, która wygląda na ledwie używaną może faktycznie być w fatalnym stanie technicznym i wymagać gruntownej naprawy. Zamontowanie jej w samochodzie bez sprawdzenia może w bardzo krótkim czasie doprowadzić do wystąpienia poważnych usterek w obrębie silnika i tym samym dodatkowych kosztów.
Rodzaj turbosprężarki
Obecna technologia oferuje kilka rodzajów turbosprężarek, z których każdy ma swoje plusy i minusy. Podstawą jest turbosprężarka typu Free Float, w której doładowanie uruchamiane jest w przy odpowiednio wysokim ciśnieniu spalin. Urządzenie jest proste w konstrukcji i dzięki temu mniej podatne na awarie, niemniej odznacza się najmniejszą wydajnością – wzrost mocy silnika odczuwalny jest dopiero przy wysokich obrotach silnika.
Bardziej zaawansowane rozwiązanie to turbosprężarka typu VTG, czyli o zmiennej geometrii. Posiada ona specjalną kierownicę, która steruje nachyleniem łopatek wirnika turbiny, co wpływa na ciśnienie spalin – dzięki temu turbina może pracować już przy niskich obrotach, co pozwała zniwelować efekt turbodziury i generalnie wpływa na poprawę wydajności. Z drugiej strony kierownica to dodatkowy, delikatny mechanizm, którego nieprawidłowa praca może doprowadzić do całkowitego zniszczenia turbosprężarki. Jeszcze innym rozwiązaniem są turbosprężarki, których konstrukcja umożliwia pracę we wszystkich zakresach obrotów silnika dzięki rozdzieleniu dopływu spalin – mowa tutaj o turbosprężarkach, BiTurbo, Twin Turbo oraz Twin Scroll. W przypadku BiTurbo i Twin Turbo mamy do czynienia z dwiema turbosprężarkami połączonymi w jedno urządzenie, z których każda obsługuje inny zestaw cylindrów. W przypadku turbosprężarek Twin Scroll turbosprężarka jest jedna, jednak kanał dolotowy spalin jest rozdzielony na dwa przewody, z których każdy dostarcza spaliny z różnych zestawów cylindrów.
Podsumowując – kupno turbosprężarki to poważny wybór, w którym nie powinno być miejsca na losowość. Konieczne należy wziąć pod uwagę parametry i rodzaj urządzenia, a także jego stan techniczny. Zdecydowanie nie warto kierować się wyłącznie ceną, gdyż mniejszy koszt podczas zakupu turbosprężarki może prowadzić do wzrostu kosztów już w trakcie eksploatacji.