Choć turbosprężarka nie jest rozwiązaniem nowym, to dopiero od stosunkowo niedawna zyskuje popularność wśród producentów samochodów osobowych oraz kierowców. Te niewielkie urządzenia są w stanie skutecznie podnieść moc silnika o nawet kilkadziesiąt procent, zwiększając tym samym jego wydajność. Jednocześnie są one dość wrażliwe – do ich uszkodzenia może dojść między innymi w wyniku przedostania się do wnętrza ciała obcego.
Czym jest ciało obce?
Ciałem obcym jest dowolny obiekt, który przedostanie się do wnętrza komór turbosprężarki choć w ogóle nie powinno go tam być. Ciała obce mogą mieć postać:
- drobiny metalu oddzielające się od ruchomych części silnika w wyniku tarcia
- ziarna piasku, żwiru lub pył z drogi
- cząsteczek wody, węgla lub innych substancji chemicznych (np. oleju), powstających w wyniku pracy silnika,
- części pozostawionych przez nieuwagę we wnętrzu turbosprężarki czy silnika podczas serwisowania (np. podkładki, śrubki, skrawki materiałów),
- zanieczyszczeń.
Obiekty te mogą przedostawać się do turbosprężarki za pośrednictwem zarówno kanału dolotowego, jak i wlotu powietrza – przyczyną tego może być np. nieszczelność przewodów lub nieprawidłowe działanie filtrów. Niezależnie od ich postaci, ani drogi jaką dostały się do wnętrza turbosprężarki, ciała obce powodują błyskawiczny spadek wydajności urządzenia, a także przyczyniają się do jej nawet bardzo poważnego uszkodzenia.
Jakie szkody może wywołać ciało obce?
Należy pamiętać, że wirniki wewnątrz turbosprężarki poruszają się z ogromnymi prędkościami (nawet kilku tysięcy obrotów na minutę) dlatego kontakt z jakimkolwiek twardszym obiektem może doprowadzić do ich uszkodzenia, np. połamania i pogięcia łopatek. Takie usterki niosą ze sobą dalsze, poważne konsekwencje. Jeśli wirnik zostanie zniszczony, dochodzi do zakłócenia jego wyważenia, co skutkuje z kolei nieprawidłowym rozkładem masy na wale, wzrostem tarcia i temperatury, a także nadmiernymi drganiami. W efekcie części turbosprężarki zużywają się znacznie szybciej i niszczeją. W ekstremalnych sytuacjach może dojść nawet do nieodwracalnego pęknięcia korpusu, co będzie skutkować utratą ciśnienia i znacznym spadkiem efektywności pracy turbosprężarki
Jak rozpoznać nieprawidłowość pracy turbosprężarki?
Jednym z najwyraźniejszych objawów, że turbosprężarka prawdopodobnie została uszkodzona przez ciało obce, jest hałas towarzyszący jej pracy. Może on mieć różny charakter – niekiedy turbosprężarka zgrzyta, innym razem dobiega z niej gwizd lub wycie, które wielu kierowców przyrównuje do sygnały karetki pogotowie. Ponadto uszkodzenia turbosprężarki da się poznać po gwałtownej utracie sprawności i braku reakcji urządzenia na wzrost obrotów silnika.
Co zrobić, gdy do turbosprężarki przedostało się ciało obce?
Niezależnie od tego, jakie ciało obce przedostało się do turbosprężarki i jakie są objawy tej usterki, należy jak najszybciej oddać turbosprężarkę do profesjonalnej regeneracji. Częstym i bardzo poważnym błędem kierowców jest jazda z uszkodzoną turbosprężarką – prowadzi to do pogłębiania się uszkodzeń, a tym samym do wzrostu kosztów naprawy. W ostateczności brak odpowiednio szybkiej reakcji może doprowadzić do całkowitego zniszczenia urządzenia – w takiej sytuacji niezbędna będzie jego wymiana na nowy egzemplarz – a nawet do awarii silnika.
Pamiętaj, jeśli zauważysz, że turbosprężarka nie pracuje tak jak powinna, natychmiast zgłoś się do serwisu na profesjonalną regenerację. Nie musisz szukać wykonawcy w swoim pobliżu – w naszej ofercie znajdziesz usługę regeneracji na odległość. Wystarczy, że wymontujesz turbosprężarkę i wyślesz ją do nas, a odnowimy ją i wyślemy z powrotem z instrukcją ponownego montażu.
Jak zapobiegać szkodom?
Jak wiadomo, profilaktyka usterek jest dużo lepszym rozwiązaniem, niż ich usuwanie. Szkodom spowodowanym przez ciała obce można zapobiegać przede wszystkim poprzez stosowanie się do zasad prawidłowej eksploatacji turbosprężarki (nieprawidłowe użytkowanie może prowadzić do wzrostu tarcia oraz powstawania ciała obcych wewnątrz urządzenia), regularnej wymianie oleju, a także systematycznemu dokładnemu sprawdzaniu jej stanu technicznego.