Turbosprężarki cieszą się rosnącą popularnością – coraz częściej można się z nimi zetknąć w silnikach samochodów osobowych. Podobnie jak w przypadku każdej nowinki w świecie motoryzacyjnym, również wokół tematu turbosprężarek narosło sporo mitów i fałszywych przekonań. W tym wpisie postaramy się omówić przynajmniej część z powszechnie krążących wokół turbosprężarek opinii i wskażemy, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Czy silnik z turbosprężarką wymaga specjalnego traktowania?
To prawda – używanie samochodu wyposażonego w turbosprężarkę wymaga dostosowania się do pewnych specyficznych zasad. W przeciwnym wypadku turbo może łatwo ulec uszkodzeniu. Przede wszystkim należy pamiętać o:
- nie wkręcaniu zimnego silnika na wysokie obroty – turbosprężarka nie może pracować „na sucho”, musi mieć zapewniony dopływ oleju, w przeciwnym wypadku dochodzi do wzrostu tarcia. Aby zapewnić smarowanie, silnik samochodu musi się rozgrzać, dopiero wtedy dochodzi do upłynnienia oleju. Ruszanie „z kopyta” to prosty sposób by uszkodzić turbosprężarkę
- wyłączaniu silnika po zatrzymaniu turbiny – zgaszenie silnika od razu po zatrzymaniu wozu spowoduje odcięcie dopływu oleju do wciąż pracującej turbosprężarki. Aby uniknąć gwałtownego wzrostu tarcia, przed przekręceniem kluczyka odczekaj kilkadziesiąt sekund i pozwól turbosprężarce zwolnić.
Czy turbosprężarki są bardzo awaryjne?
To mit – turbosprężarki nie są bardziej awaryjne, niż którykolwiek z innych elementów samochodu. Tym, co przyczynia się do jej awarii i usterek jest przede wszystkim nieodpowiednia eksploatacja – niestosowanie się do zasad obsługi urządzenia, niedbanie o jakość i czystość oleju silnikowego czy brak regularnego serwisu. Prawidłowo użytkowana turbosprężarka może z powodzeniem służyć przez wiele lat.
Czy regeneracja turbosprężarki jest lepsza niż naprawa?
Fakt – jeśli tylko jest to możliwe, zalecamy regenerację turbosprężarki zamiast zwykłej naprawy. Polega ona na rozebraniu turbosprężarki, oczyszczeniu jej, przeprowadzeniu dokładnych oględzin i wymianie elementów, które uległy zużyciu lub uszkodzeniu. W ten sposób nie tylko usuwany bieżące usterki, ale też przywracamy urządzenie do stanu bliskiego fabrycznej nowości i wydłużamy jego żywotność. Naprawa polega wyłącznie na usunięciu awarii i nie daje gwarancji, że w najbliższym czasie turbosprężarka nie ulegnie ponownemu uszkodzeniu.
Czy samochody z turbo są głośne?
To mit – co prawda przy mocniejszym przyspieszeniu spod maski silnika dochodzi charakterystyczny gwizd, jednak przez większość czasu turbosprężarki pracują tak cicho, że właściwie ich nie słychać. Dopiero kiedy turbosprężarka jest uszkodzona, zaczyna wydawać inne dźwięki – jeśli zatem podczas wkręcania silnika na wysokie obroty słyszysz nietypowe dźwięki, możesz mieć pewność, że coś jest nie tak.
Czy turbosprężarki trzeba od czasu do czasu „przepalać”?
Trochę fakt, trochę mit – turbosprężarkę trzeba okazjonalnie „przepalić”, czyli wkręcić na wyższe obroty na dłuższych trasach tylko jeśli nie korzysta się z niej podczas normalnej, codziennej jazdy. Jeśli masz samochód z turbodoładowanie, a robisz nim zazwyczaj krótkie dystanse, wybierz się od czasu do czasu do dłuższą przejażdżkę i pozwól turbosprężarce popracować. W ten sposób wypali ona sadze, która gromadzi się do kierownicach turbiny. W przeciwnym wypadku może dojść do zatarcia urządzenia.
Czy turbosprężarki są technologią nową?
Mit – choć turbosprężarki są coraz częściej stosowane w silnikach aut osobowych, to nie są one wynalazkiem nowym. Opatentowane je już w roku 1905 i przez pierwszych kilka dekad używano w konstrukcjach silników statków, a potem samochodów ciężarowych. W latach 70-tych upowszechniły się w silnikach samochodów sportowych i dopiero stosunkowo niedawno zaczęto wykorzystywać je w produkcji osobówek.
Czy kupno używanego samochodu z turbosprężarką jest ryzykowne?
Fakt – przed kupieniem na rynku wtórnym samochodu z turbodoładowaniem warto dokładnie się zastanowić. Przy oględzinach warto zwrócić uwagę na takie symptomy jak nadmierne dymienie z rury wydechowej czy nietypowe dźwięki z komory silnika przy wchodzeniu na wysokie obroty. Jeśli je zauważysz istnieje duże prawdopodobieństwo, że poprzedni właściciel nie dbał należycie o turbosprężarkę i konieczna będzie jej wymiana lub regeneracja.
Czy turbosprężarki są ekonomiczne?
Fakt – turbosprężarka pozwala znacznie podnieść wydajność spalania paliwa w silniku, przez co wpływa na jego zużycie. Umiejętnie prowadzony wóz z turbosprężarką jest tańszy w eksploatacji, gdyż w krótszym czasie uzyskuje większą prędkość. Nawet po dodaniu do kosztów eksploatacji częstszych wymian oleju oraz okresowego serwisowania, turbosprężarka może okazać się dobrym rozwiązaniem jeśli lubisz minimalizować koszty. Samochody z turbosprężarkami są zazwyczaj nieco droższe od modeli bez tego urządzenia, jednak koszt ten może się w bardzo krótkim czasie zwrócić pod warunkiem, że jeździsz dużo i intensywnie.