Turbosprężarki to urządzenia spotykane w samochodach osobowych coraz częściej. Dzięki nim nawet stosunkowo niewielki silnik może nabrać dodatkowej mocy i poprawić znacznie swoje osiągi. Na dzisiejszym rynku dostępnych jest kilka rodzajów turbosprężarek – choć wszystkie działają w podobny sposób, to różnią się pod względem konstrukcji. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Free float – turbosprężarki standardowe
To podstawowy typ turbosprężarki, stosowany w samochodach osobowych, ciągnikach rolniczych oraz ciężarówkach. Jej angielska nazwa oznacza „swobodny przepływ” – zgodnie z nią turbo tego typu nie posiada żadnego zaworu sterującego, dlatego strumień spalin powstających w silniku trafia bezpośrednio na koło turbiny, wprawiając cały mechanizm w ruch. Prosta konstrukcja sprawia, że urządzenia te odznaczają się stosunkowo wysoką trwałością.
Turbosprężarka hybrydowa
To zmodyfikowane turbosprężarki standardowe, które stosuje się przede wszystkim w autach do jazdy wyczynowej, gdzie ważny jest czas reakcji silnika na działania kierowcy. Na czym polega główna różnica między nimi a urządzeniami free float? Przede wszystkim na tym, że ich strona zimna, czyli ta dostarczająca powietrza do spalania paliwa w silniku, jest większa, niż strona ciepła, przez którą przechodzą spaliny. Dzięki takiemu rozwiązaniu do cylindrów silnika trafia więcej powietrza – poprawione zostaje spalanie oraz dynamika silnika.
Twin Scroll
Tym, co różni je od turbosprężarek standardowych jest rozdzielnie kanału doprowadzającego spaliny na dwa osobne kanały, obsługujące inne pary cylindrów. Dopiero w muszli turbiny kanały łączą się, dzięki czemu strumień spalin omywających łopatki wirnika jest szybszy i bardziej równomierny. To pozwala zwiększyć pojemność skokową oraz reakcję silnika na naciśnięcie pedału gazu.
Wastegate
Turbiny tego typu wyposażone są w zawór upustu spalin. Dzięki niemu nadmiar spalin może zostać wydalony poza mechanizm, co pozwala ograniczyć maksymalne doładowanie. Celem zastosowania takiego rozwiązania jest ochrona turbosprężarki oraz samego silnika, które przy nieograniczonym wzroście ciśnienia spalin są narażone na uszkodzenie. W momencie, kiedy obroty silnika osiągają maksymalna prędkości, ciśnienie powietrza staje się tak duże, że dochodzi do przesunięcia cięgna zaworu – przez niego spaliny zostają odprowadzone do wydechu i omijają turbinę.
Turbiny ze zmienną geometrią
Nazywane skrótowo również VTG. Od pozostałych typów turbosprężarek odróżnia je fakt, że wirnik turbiny ma postać pierścienia z zamontowanymi na nim ruchomymi łopatkami. Kąt nachylenia łopatek regulowany jest przez pneumatyczny siłownik – tym samym regulowana jest średnica przepływu spalin oraz prędkość obrotowa wału napędzającego sprężarkę. Rozwiązanie to pozwala zapewnić maksymalną efektywność nawet przy niskich obrotach silnika (kiedy zwykła turbosprężarka w ogóle nie reaguje).
Niezależnie od tego jaką turbosprężarkę posiadasz w swoim samochodzie, musisz pamiętać o jej odpowiednim wykorzystywaniu, a także regularnym serwisowaniu – tylko dzięki temu będziesz cieszyć się bezproblemową i wydajną jazdą.
Twoja turbosprężarka uległa awarii i nie działa jak należy? Skontaktuj się z nami – posiadamy duże doświadczenie w regeneracji turbosprężarek różnych typów.