W trakcie jazdy generuje różnego rodzaju dźwięki. Ich głównym źródłem jest silni, a także obracające się koła, jednak wachlarz mniej lub bardziej subtelnych odgłosów jest dużo szerszy. Każdy doświadczony kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nietypowe dźwięki lub ich zbyt wysokie natężenie są zjawiskiem, którego nie należy ignorować. Nie inaczej jest w przypadku turbosprężarek.
Jakie są typowe odgłosy turbosprężarki?
Wśród kierowców wciąż dość powszechne jest przekonanie, że odgłosy generowane przez turbinę są czymś naturalnym – w końcu, skoro pracuje, to musi dawać głos. W rzeczywistości jednak w pełni sprawna turbosprężarka przez większość czasu swojej pracy nie powinna wydawać właściwie żadnych dźwięków, a przynajmniej takich, które można by odróżnić od tych towarzyszących zwykłej pracy silnika. Teoretycznie w momencie wchodzenia na wysokie obroty turbosprężarka zaczyna szumieć, co spowodowane jest wzrostem tarcia między jej elementami, w praktyce jednak narastający w tym czasie szum silnika powinien je w zupełności zagłuszać. Jeśli zatem podczas jazdy samochód pracuje cicho, możesz z dużą pewnością przyjąć, że Twoja turbosprężarka jest sprawna i nie wymaga uwagi.
O czym świadczy głośna praca turbosprężarki?
Zdarza się jednak, że z komory silnika dobiegają różne, nietypowe dźwięki, przypominające zgrzyt towarzyszący tarciu metalowych elementów, gwizd czy nawet wycie, które wielu kierowców porównuje do sygnału karetki pogotowia. Odgłosy te zazwyczaj nasilają się wraz ze wzrostem obciążenia jednostki napędowej, jednak niezależnie od tego kiedy je słyszysz i jaki jest ich charakter, nie są one dobrym znakiem. Są one objawem poważnych uszkodzeń, np.
- uszkodzenia łopatek wirnika turbiny – może do tego dojść w wyniku zassania przez turbinę ciała obcego, takiego jak drobinka metalu,
- zużycia łożysk wałka
- nieszczelność przewodów
- pęknięcia obudowy,
W każdej z tej sytuacji konieczne jest wykonanie napraw – zregenerowanie turbosprężarki pozwoli przywrócić ją do stanu fabrycznej sprawności i tym samym wyeliminować przyczyną dźwięków. Warto pamiętać, że cicha praca samochodu, to nie tylko większy komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo – zbyt głośna praca turbosprężarki może po prostu zagłuszać dźwięki otoczenia i nie pozwalać na odpowiednio szybką reakcję na zagrożenie.
Kiedy zdecydować się na regenerację turbiny?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest bardzo prosta: jak najszybciej. Długa jazda z uszkodzoną turbosprężarką, która gwiżdże i wyje przy każdy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu nie należy do przyjemności, jednak przede wszystkim wpływa na postępujące niszczenie mechanizmu. Usterki turbosprężarki nie usuną się same, lecz będą narastać, a ostatecznie mogą prowadzić do całkowitego zniszczenia urządzenia, które w tej sytuacji należy wymienić na nowe. W najgorszym scenariuszu postępujące niszczenie turbosprężarki prowadzi nawet do uszkodzenia całej jednostki napędowej, której naprawy są bardzo czasochłonne i kosztowne. Krótko mówiąc – odwlekanie decyzji o regeneracji turbosprężarki to jedynie pozorna oszczędność. W praktyce może to prowadzić do dużo większych wydatków.