Turbosprężarki zaczynały jako element wyposażenia samochodów ciężarowych. Później znalazły swoje miejsce w pojazdach wyścigowych – obecnie coraz częściej stosowane są w silnikach rodzinnych samochodów osobowych. Urządzenia te, choć zapewniają znaczne podniesienie mocy jednostki napędowej, są dość podatne na uszkodzenia. Aby przywrócić zepsutą turbosprężarkę do użytku, warto zdecydować się na regenerację. Ile to kosztuje?
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Regeneracja turbosprężarki to nic innego jak naprawa urządzenia w taki sposób, by usunąć obecne usterki a ponadto przywrócić je do stanu fabrycznego. Innymi słowy – regenerowana turbosprężarka zostaje odnowiona i pod względem parametrów technicznych dorównuje produktom całkowicie nowym.
Proces regenerowania składa się z kilku etapów. Najważniejsze to:
- wyjęcie turbosprężarki z samochodu i demontażu urządzenia na pojedyncze elementy,
- czyszczenie poszczególnych elementów – używa się w tym celu specjalnych myjek ciśnieniowych lub ultradźwiękowych, które pozwalają usunąć wszystkie zanieczyszczenia,
- kontrola stanu technicznego poszczególnych części w poszukiwaniu komponentów nadmiernie wyeksploatowanych lub uszkodzonych,
- wymiana części nie nadających się do dalszego użytku – niektóre z nich, np. łożyska lub uszczelki wymienia się niezależnie od ich stanu,
Po złożeniu turbosprężarka przechodzi testy, które mają na celu określenie wydajności urządzenia po regeneracji. Jeśli wyniku testów są niezadowalające, turbosprężarka jest ponownie rozbierana w celu znalezienie przyczyny niesprawności. Jeśli urządzenie odzyskało swoje parametry techniczne, może zostać ponownie zamontowane w pojeździe.
Ile to kosztuje?
Koszt regeneracji turbosprężarki składa się z dwóch składowych. Pierwszy to stawka bazowa za wykonanie usługi. Jej wysokość uzależniona jest od rodzaju regenerowanego urządzenia – w naszym serwisie stawka dla turbosprężarek bez zmiennego geometrii to 300 złotych netto, zaś dla turbosprężarek ze zmienną geometrią 380 złotych netto. Różnica ta wynika z konstrukcji turbosprężarek – te bez zmiennej geometrii są mniej skomplikowane, stąd też tańsze w obsłudze.
Drugi element składowy to koszt części użytych do regeneracji. Jak wspomnieliśmy – niektóre z elementów wymieniane są standardowo, niezależnie od ich stanu technicznego. Pozostałe elementy wymieniamy o ile się do tego kwalifikują, np. uległy fizycznemu uszkodzeniu lub są nadmiernie wyeksploatowane. Im więcej części musimy użyć do regeneracji, tym wyższy koszt całej usługi.
Podsumowując – nie da się jednocześnie określić ceny regeneracji turbosprężarki, gdyż zależy to przede wszystkim od zakresu naprawy. Generalnie im bardziej uszkodzone jest urządzenie, tym koszt jego regeneracji jest wyższy. Dlatego też warto jak najszybciej podjąć decyzję o regeneracji turbosprężarki, gdyż długa jazda z uszkodzonym urządzeniem powoduje jego przyspieszone niszczenie i podnosi koszty naprawy.
Regeneracja czy wymiana?
Turbosprężarka, choć na pozór nie jest skomplikowanym urządzeniem, to jego konstrukcja musi być perfekcyjna, np. jeśli chodzi o wyważenie wirników. W przeciwnym wypadku urządzenie będzie szybciej się zużywać i niszczeć, niezależnie od tego, w jaki sposób będzie używane. Dlatego też producenci turbosprężarek bardzo wysoko je wyceniają – zakup nowego sprzętu to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. W porównaniu z tym regeneracja jest bardzo niewielkim obciążeniem dla budżetu, szczególnie jeśli usterki turbosprężarki nie są szczególnie poważne. Dlatego jeśli ktoś zastanawia się nad tym, czy bardziej opłaca się uszkodzoną turbosprężarkę regenerować, czy od razu wymienić ją na nową, bez wahania odpowiadamy, że regeneracja jest opcją dużo bardziej opłacalna. Warto jednocześnie mieć świadomość, że niekiedy regeneracja nie jest możliwa – jeśli uszkodzenia turbosprężarki są zbyt rozległe albo doszło do pęknięcia obudowy, kupno nowego produktu będzie koniecznością.