Regeneracja najprostszy i najbardziej opłacalny sposób przywrócenia wadliwej turbosprężarki do stanu bliskiego jej pierwotnej sprawności. Po wymianie zużytych lub uszkodzonych komponentów turbosprężarka jest montowana na powrót w samochodzie, jednak dla uzyskania pełnej wydajności konieczne jest jeszcze wyregulowanie jej. Sprawdź, jak przeprowadzana jest regulacja.
Jak przebiega regulacja turbosprężarki?
Regeneracja turbosprężarki pozwala przywrócić urządzenie do pierwotnego stanu technicznego, jednak aby uzyskało ono optymalną wydajność we współpracy z konkretnym silnikiem samochodu musi zostać odpowiednio wyregulowane. Regulacja odbywa się poprzez dokręcenie zaworu upustu spalin. Skąd jednak wiadomo kiedy konieczne jest dokręcenie zaworu, a także w jakim stopniu należy go dokręcić?
Do tego potrzebne jest wykorzystanie komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie diagnostyczne. Po podłączeniu do komputera samochodu, pojazd jest rozpędzany do momentu, w którym możliwe jest wrzucenie trzeciego biegu – po uzyskaniu na nim najmniejszej możliwej prędkości należy gwałtownie zwiększyć obroty silnika poprzez maksymalne wciśnięcie pedału gazu. Właśnie w tym momencie należy dokonać pomiaru ciśnienia doładowania turbosprężarki na komputerze. Jeśli program diagnostyczny wskazuje, że doładowanie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, konieczna jest regulacja poprzez dokręcenie lub odkręcenie wspomnianego zaworu. Dla uzyskania jak najlepszego wyniku całą procedurę należy powtórzyć.
Regulacja samodzielna czy w serwisie?
W sytuacji, w której regenerowana turbosprężarka jest montowana w samochodzie przez właściciela pojazdu, jego regulację powinien on przeprowadzić samodzielnie, korzystają z pomocy drugiej osoby. Dużo lepszym i dającym lepsze rezultaty rozwiązanie jest jednak regulacja przeprowadzana przez serwis.